Zona de identificação
Código de referência
ES CAT AMHL 902-003
Título
Amics de l'Òpera-Joventuts Musicals de l'Hospitalet
Data(s)
- 1988 - 2014 (Produção)
Nível de descrição
Coleção
Dimensão e suporte
Zona do contexto
Nome do produtor
Amics de l'Òpera-Joventuts Musicals de l'Hospitalet
História administrativa
L’Associació, els Amics de l’òpera de l’Hospitalet va suposar una nova frontera a la història de la ciutat barcelonina, dotant-la d’un caràcter únic i innovador fins al moment.
Així doncs, l’execució d’aquesta entitat, modifica l’estructura poblacional, establint una sèrie de lligams socials i oferint una nova visió a nivell cultural.
En primer lloc, caldria fer esment a una sèrie de projectes que van suposar el punt precursor en front al procés d’engendrament de l’entitat en si.
Primerament, la primera associació a tenir en compte, correspon als Amics de la Música, encapçalada per Jaume Reventós. La qual, s’entreteixia en base a una representativitat de les inquietuds socials i culturals del model tradicional català.
Aquest projecte, neix amb el pretèrit no relacional en direcció a la Parròquia i, en base, a l’esdeveniment com associació formada per joves no relacionats amb la guerra civil.
De manera que, la presentació dels Amics de la Música, ofereix una recuperació dels elements culturals i socials de la societat hospitalenca durant la guerra. De manera que, el que va començar com a simples jam sessions entre amics, va culminar amb l’èxit i expectació total per part de la ciutat, en base a aquests concerts pianístics.
No va ser fins passats 30 anys i en front un període de decadència que l’associació no va experimentar el procés de dissolució final.
Així doncs, posteriorment a aquesta dissolució, la ciutat va viure un curt període, el qual, la música deixava de sonar i, no va ser fins la concertació d’una nova associació sota el nom: el Grup Pizzicato, composat per un grup de liceistes del quart i cinquè pis, que no es tornava a realitzar cap activitat de caire musical.
La temàtica principal de l’associació corresponia al cicle de Bach, basat en concerts barrocs amb clave duts a terme a l’Ermita romànica de Santa Eulàlia. Però l’associació no va obtenir molt de ressò i va ser fruit d’un procés curt i de fàcil dissolució.
Posteriorment, d’altra banda, no van passar molts anys fins que va sorgir l’entitat a la qual ens remetem: els Amics de l’Òpera de l’Hospitalet, sorgida en un començament a l’Aula de Sanfeliu, coneguda en aquell moment com el “piset”.
De manera que, tot i que es realitzaven activitats de caire cultural, no va ser fins que es va canviar de director a l’Aula que no va es va començar a tocar la temàtica musical.
Així doncs, el director d’aleshores, va passar a pertànyer al Consorci de normativització lingüística i, en Joan Piera que era el secretari en aquell moment, va ocupar el seu càrrec.
Seguidament, en arribar al poder, en Joan Piera, va començar per modificar l’estructura mobilistíca de l’Aula per tal de crear un espai adaptat per realitzar espectacles musicals.
Conseqüentment, va engegar una sèrie d’activitats instrumentals de temàtica de jazz i, no va ser fins que no va tractar amb la que anava a ser la primera veu del projecte: la Beatriu Gerona, que no va introduir l’estil musical de la lírica.
Simultàniament, així mateix, van iniciar un projecte el qual va acabar per esdevenir-se en associació: l’Associació Amics de l’Òpera de l’Hospitalet.
De manera que, degut a aquest èxit tant pels concerts com pel propòsit en si, van haver de traslladar-se d’aula, ja que, el piset no era capaç d’avarcar tal multitud amb la qual contava l’associació i, fruit d’un conveni signat amb l’Ajuntament de la ciutat, van mudar-se cap a l’Auditori Barradas.
Per una altra banda, al 1991, l’Associació va reunir-se en una Assemblea Constituent atorgant així el paper d’entitat.
Contràriament al que es pensava, l’entitat no va parar de créixer exponencialment, fins a tal punt que va arribar a omplir totes les butaques de les que disposava l’Auditori.
En definitiva, l’entitat mai va experimentar cap descens i, la gent que la freqüentava trobava molt compresa i fidel amb aquesta corporació.
La dissolució dels Amics de l’Òpera la podríem emmarcar dins una visió antagonista, ja que, per una banda, era un fenomen esperat pels propis membres que composaven l’agrupació, ja que, el cansanci havia arribat al seu habitus rutinari i, la motivació i les ganes del principi es van veure esborrades sota un lent procés.
Però, per altra banda, a diferència de la gran majoria d’Associacions i entitats de la ciutat, els Amics de l’Òpera de l’Hospitalet va desaparèixer en un moment d’esplendor on el públic i l’expectació encara es feien notar acte rere acte que oferia l’entitat.
Per tant, la decisió de dissoldre-la per complet no va ser un element fàcilment digerible, però si que era summament necessari. Així doncs, tot i els nombrosos intents de seguir mantenint-la amb un esperit viu, va suposar una lluita en va, amb un resultat potencialment inevitable.
Així doncs, l’execució d’aquesta entitat, modifica l’estructura poblacional, establint una sèrie de lligams socials i oferint una nova visió a nivell cultural.
En primer lloc, caldria fer esment a una sèrie de projectes que van suposar el punt precursor en front al procés d’engendrament de l’entitat en si.
Primerament, la primera associació a tenir en compte, correspon als Amics de la Música, encapçalada per Jaume Reventós. La qual, s’entreteixia en base a una representativitat de les inquietuds socials i culturals del model tradicional català.
Aquest projecte, neix amb el pretèrit no relacional en direcció a la Parròquia i, en base, a l’esdeveniment com associació formada per joves no relacionats amb la guerra civil.
De manera que, la presentació dels Amics de la Música, ofereix una recuperació dels elements culturals i socials de la societat hospitalenca durant la guerra. De manera que, el que va començar com a simples jam sessions entre amics, va culminar amb l’èxit i expectació total per part de la ciutat, en base a aquests concerts pianístics.
No va ser fins passats 30 anys i en front un període de decadència que l’associació no va experimentar el procés de dissolució final.
Així doncs, posteriorment a aquesta dissolució, la ciutat va viure un curt període, el qual, la música deixava de sonar i, no va ser fins la concertació d’una nova associació sota el nom: el Grup Pizzicato, composat per un grup de liceistes del quart i cinquè pis, que no es tornava a realitzar cap activitat de caire musical.
La temàtica principal de l’associació corresponia al cicle de Bach, basat en concerts barrocs amb clave duts a terme a l’Ermita romànica de Santa Eulàlia. Però l’associació no va obtenir molt de ressò i va ser fruit d’un procés curt i de fàcil dissolució.
Posteriorment, d’altra banda, no van passar molts anys fins que va sorgir l’entitat a la qual ens remetem: els Amics de l’Òpera de l’Hospitalet, sorgida en un començament a l’Aula de Sanfeliu, coneguda en aquell moment com el “piset”.
De manera que, tot i que es realitzaven activitats de caire cultural, no va ser fins que es va canviar de director a l’Aula que no va es va començar a tocar la temàtica musical.
Així doncs, el director d’aleshores, va passar a pertànyer al Consorci de normativització lingüística i, en Joan Piera que era el secretari en aquell moment, va ocupar el seu càrrec.
Seguidament, en arribar al poder, en Joan Piera, va començar per modificar l’estructura mobilistíca de l’Aula per tal de crear un espai adaptat per realitzar espectacles musicals.
Conseqüentment, va engegar una sèrie d’activitats instrumentals de temàtica de jazz i, no va ser fins que no va tractar amb la que anava a ser la primera veu del projecte: la Beatriu Gerona, que no va introduir l’estil musical de la lírica.
Simultàniament, així mateix, van iniciar un projecte el qual va acabar per esdevenir-se en associació: l’Associació Amics de l’Òpera de l’Hospitalet.
De manera que, degut a aquest èxit tant pels concerts com pel propòsit en si, van haver de traslladar-se d’aula, ja que, el piset no era capaç d’avarcar tal multitud amb la qual contava l’associació i, fruit d’un conveni signat amb l’Ajuntament de la ciutat, van mudar-se cap a l’Auditori Barradas.
Per una altra banda, al 1991, l’Associació va reunir-se en una Assemblea Constituent atorgant així el paper d’entitat.
Contràriament al que es pensava, l’entitat no va parar de créixer exponencialment, fins a tal punt que va arribar a omplir totes les butaques de les que disposava l’Auditori.
En definitiva, l’entitat mai va experimentar cap descens i, la gent que la freqüentava trobava molt compresa i fidel amb aquesta corporació.
La dissolució dels Amics de l’Òpera la podríem emmarcar dins una visió antagonista, ja que, per una banda, era un fenomen esperat pels propis membres que composaven l’agrupació, ja que, el cansanci havia arribat al seu habitus rutinari i, la motivació i les ganes del principi es van veure esborrades sota un lent procés.
Però, per altra banda, a diferència de la gran majoria d’Associacions i entitats de la ciutat, els Amics de l’Òpera de l’Hospitalet va desaparèixer en un moment d’esplendor on el públic i l’expectació encara es feien notar acte rere acte que oferia l’entitat.
Per tant, la decisió de dissoldre-la per complet no va ser un element fàcilment digerible, però si que era summament necessari. Així doncs, tot i els nombrosos intents de seguir mantenint-la amb un esperit viu, va suposar una lluita en va, amb un resultat potencialment inevitable.
Entidade detentora
História do arquivo
Hi ha un primer ingrés de donació amb l'entitat en actiu i una darrera, de la comissió liquidadora de l'entitat.
Fonte imediata de aquisição ou transferência
Zona do conteúdo e estrutura
Âmbito e conteúdo
- Exemplar de la revista "Òpera Actual", Núm.: 7, abril/juny 1993.
- Dossier de la Coordinadora d'Entitats Pro Liceu. "Entre Tots l'Alçarem", 1994.
- Llibre "El Gran Teatre del Liceu" de R.Alier i Aixalà, 1994.
- Exemplar de la revista "Òpera Actual", Núm.:15, març/maig 1995.
Donació: dels Amics de l'Òpera de L'Hospitalet, novembre 1995:
CARTELLS i PROGRAMES
- 2 Cartells. Manifest de la Coordinadora d'Entitats Pro Liceu, "Entre tots, l'alçarem", 2/2/1994. (* Núm.:1157)
- Dossier de la Coordinadora d'Entitats Pro Liceu. "Entre Tots l'Alçarem", 1994.
- Programa de Cicle d’Hivern de data 18/1/1998 (*Núm.: 4432)
- Programa de Concert de data 25/1/1998 (*Núm.: 4436)
- Programa de Concert de data 19/4/1998 (*Núm.: 4508)
- Programa de la VIII Mostra de noves veus de data 7/6/1998 (*Núm.: 4558)
- Programa de Concert de data 18/10/1998 (*Núm.: 4603)
- Programa de Concert de data 29/11/1998 (*Núm.: 4673)
- Programa de cloenda del 10è. Aniversari de data 20/12/1998 (*Núm.: 4702)
- Programa de Concert de data 28/2/1999 (*Núm.: 4775)
- Programa de Concert de data 28/3/1999 (*Núm.: 4808)
- Programa de Concert de data 25/4/1999 (*Núm.: 4841)
- Programa de Concert de data 9/5/1999 (*Núm.: 4852)
Avaliação, selecção e eliminação
Ingressos adicionais
Data d'ingrés: 2019707/13
91 Documents (documentació interna, correspondència i activitats) c.212
15 Retalls de premsa relacionats amb l'entitat. c.212
226 Programes de mà i petits formats de concerts i activitats duts a terme per l'entitat o en les que hi ha col·laborat, o hi ha participat (Núm. registre Programes: AMHLPM0008272-AMHLPM0008494 i AMHLPM0008512-AMHLPM0008514)
53 Cartells i altres grans formats (Núm. registre Cartells: AMHLCA0011208-AMHLCA0011259 i AMHLCA0011276)
45 Fotografies (Núms. de registre: AMHLAF0025017-AMHLAF0025057).
91 Documents (documentació interna, correspondència i activitats) c.212
15 Retalls de premsa relacionats amb l'entitat. c.212
226 Programes de mà i petits formats de concerts i activitats duts a terme per l'entitat o en les que hi ha col·laborat, o hi ha participat (Núm. registre Programes: AMHLPM0008272-AMHLPM0008494 i AMHLPM0008512-AMHLPM0008514)
53 Cartells i altres grans formats (Núm. registre Cartells: AMHLCA0011208-AMHLCA0011259 i AMHLCA0011276)
45 Fotografies (Núms. de registre: AMHLAF0025017-AMHLAF0025057).
Sistema de organização
Zona de condições de acesso e utilização
Condições de acesso
Condiçoes de reprodução
Idioma do material
Script do material
Notas ao idioma e script
Características físicas e requisitos técnicos
Instrumentos de descrição
Zona de documentação associada
Existência e localização de originais
Existência e localização de cópias
Unidades de descrição relacionadas
Descrições relacionadas
Zona das notas
Identificador(es) alternativo(s)
Pontos de acesso
Pontos de acesso - Assuntos
Pontos de acesso - Locais
Pontos de acesso - Nomes
- Amics de l'Òpera-Joventuts Musicals de l'Hospitalet (Produtor)
- Amics de l'Òpera-Joventuts Musicals de l'Hospitalet (Assunto)
- Joan Piera i Creixells (Assunto)
Zona do controlo da descrição
Identificador da descrição
Identificador da instituição
Regras ou convenções utilizadas
Estatuto
Preliminar
Nível de detalhe
Línguas e escritas
Script(s)
Fontes
Metadados de objeto digital
Nome do ficheiro
Inventari.pdf
Tipo de suporte
Texto
Mime-type
application/pdf
Tamanho do ficheiro
443.3 KiB
Transferido
7 de maio de 2019 04:37